Екзарх Харківський для газети “Время”: УГКЦ відкрита до екуменічного діалогу з усіма християнськими Церквами
Дороги к храму: греко-католики
Украинская Греко-Католическая Церковь, УГКЦ (лат. Ecclesia Graeco-Catholica Ucrainae) — самая большая католическая церковь в Украине. Одна из 23-х восточных католических церквей своего права и наиболее многочисленная из них в мире — свыше 5,5 млн верующих. Пребывает в сопричастности с папой римским и сохраняет византийскую литургическую традицию.
После крещения Великого князя Владимира, а затем народа Руси в 988 г. была создана Киевская митрополия, подлежащая Константипольскому Патриархату. На Соборе Православной Киевской Митрополии в Бересте в 1596 г., который созвал митрополит Михаил Рогоза (отсутствовали только два епископа: Львовский и Перемышльский), был подписан документ о соединии с Римской Церковью. При этом было поставлено 33 условия, которые гарантировали сохранение Восточного Византийского православного обряда и Киевской литургической и богословской традиции. Этот документ получил название Берестейская Уния. Благодаря этому было возобновлено единение, которое было в Христовой Церкви в первом тысячелетии. Поэтому Украинская Греко – Католическая Церковь сохраняет непрерывное преемство Киевских митрополитов от крещения Руси до сегодняшних дней и развивает Киевскую литургическую и богословскую церковную и культурную традиции.
На вопросы газеты «Время» отвечает епископ Харьковского экзархата УГКЦ владыка Василий Тучапець.
Людина створена вільною
— Какие визуальные символы и тексты являются в вашей религии священными, сакральными?
— Як і в усіх християнських Церквах, найпершим є Євангеліє (Новий Завіт), що розповідає про прихід на землю Спасителя світу Сина Божого Ісуса Христа, його діяльність, смерть і воскресіння, а також Старий Завіт, в якому йдеться про створення світу і часи до Ісуса Христа. Тому видимим сакральним знаком для Церкви є Біблія.
Крім цього, є сім Святих Таїнств: Хрещення, Миропомазання, Євхаристія, Сповідь (покаяння), Вінчання (шлюб), Єлеопомазання, Священство.
Наступним символом є чесний хрест, на якому Ісус наш Господь дав себе розп’ясти, склав себе в жертву заради спасіння людства.
І, звичайно, ікони — Спасителя, Богоматері та святих.
— Назовите три самые значимые даты в религиозном календаре вашей конфессии. Как должен провести этот день (дни) верующий человек? Существуют ли в эти и/или другие дни ограничения в трудовой и иной деятельности?
— Таких християнських свят більше, ніж три. Без сумніву, головним є Пасха, Воскресіння Христове, бо це найвірогідніший доказ божества Ісуса Христа. Також великі свята Різдво Христове, Богоявлення (хрещення Ісуса Христа), Преображення Господнє, Вознесіння Ісуса Христа, Зшестя Святого Духа. Важливим святом є Благовіщення, коли Пречиста Діва Марія зачала Сина Божого від Святого Духа. (Слід сказати, що наші свята по датах співпадають з православними, адже греко-католики у релігійному відношенні також слідують юліанському календарю.)
Віруюча людина, як сказано у Святому Писанні, повинна шанувати святий день неділю: вірні повинні йти до храму, брати участь у Літургії та Святих Таїнствах. Це день відпочинку від праці, який потрібно присвятити духовним справам.
— Какие правила в поведении, внешнем виде (одежда и пр.), питании обязан соблюдать приверженец вашего религиозного течения?
— Мораль, яка випливає з християнської віри, вказує на те, що людина повинна пристойно одягатися. І не тільки тоді, коли йде до храму, а й у повсякденному житті. З іншого боку, одяг не повинен спокушати оточуючих. Чи треба жінкам заходити до церкви в хустині? Бути з покритою головою — це рекомендація, але не вимога.
Щодо харчування. У нас є чотири пости: Великий (перед Пасхою), Петрів (перед святом апостолів Петра і Павла), Успенський (перед Успіням Матері Божої) і різдвяний (перед Різдвом Ісуса Христа). Найстрогіший з них — Великий піст, коли ми стримуємося від молочних і м’ясних страв. Але беручи до уваги, що змінюються часи, змінюється екологія, людина стає менш витривалою, тому не кожному під силу строго постити. Через те згідно рішення Синоду нашої Церкви та з благословення свого духівника кому важко строго постити, дозволяється послаблення у пості.. Але безперечно є дні — Страсна П’ятниця чи перший і останній дні Великого посту — коли потрібно стримуватися від м’ясних і молочних страв.
Зазначу, що суть посту не лише в обмеження в їжі чи, скажімо, в розвагах, а це – духовна праця над собою заради душевного очищення та вдосконалення.
— Позволяет ли ваша вера служить в армии (брать в руки оружие), быть избирателем и кандидатом в политических выборах, участвовать в переписях населения, получать идентификационный код?
— Про армію. Кожна людина створена Богом вільною за Його образом і подобою. І це право людини — бути вільною. Але коли хтось намагається позбавити людину цього права, вона має право захищати свою свободу. Тому брати в руки зброю, щоб боронити свою свободу, — це не є гріх.
Вибори. Якщо мова йде про громадян, то вони зобов’язані брати учать у виборах, бо від голосу кожного залежить майбутнє нашої країни. Депутат, як віруюча людина повинен відстоювати християнські цінності і утверджувати їх за допомогою законів. А от духовні особи не повинні обиратися, бо вони є слугами Христовими і згідно зі своїм покликанням повинні вести всіх до спасіння, незалежно від партійної приналежності, переконання чи національності.
Переписи населення, паспортизація, ідентифікаційні коди мають на меті облік громадян та забезпечення порядку в державі. В цьому нічого поганого немає.
— Сколько, хотя бы приблизительно, верующих насчитывает ваша религиозная общность в Харькове и области? Сколько имеется храмов (приходов, молельных домов)?
— На Слобожанщині до СРСР греко-католицької церкви фактично не було. Але «завдяки» радянській владі, яка перемішувала людей, і тут з’явилися наші вірні. Наприклад, коли жителів Західної України вивозили в Сибір, потім їм не дозволялося повертатися на батьківщину, а ось на Східну Україну — будь ласка. Або молодих спеціалістів із Західної України за розподілом направляли в Харків, Донецьк тощо. І наша церква прийшла, щоб забезпечити духовні потреби наших вірних.
Громади наші невеликі, вони поки що у стані формування. Найбільше людей, понад двісті, щонеділі чи на свята приходить до храму в Покотилівському Свято – Покровському монастирі та у Харкові. Загалом по області щонеділі беруть участь у богослужіннях близько 500 вірних.
На всю Харківщину є тільки один греко-католицький храм у тому ж монастирі. Зараз будуються церкви в Харкові та Люботині. Усього в області ми маємо вісім парафій, тож у решти є лише каплички. Але ми плануємо побудувати храми і там.
— Как часто проходят богослужения?
— Щодня зранку, в монастирі — двічі: ще й ввечорі.
— Религиозные службы мужчин и женщин проводятся совместно или раздельно?
— Разом.
Христос створив одну церкву
— Существуют ли сложности в жизнедеятельности религиозной общины в связи с тем, что она находится на так называемой канонической (традиционной) территории православия?
— Нас тут сприймають по різному, обережно, деколи негативно. Інколи роблять різні капості. Прикро, звичайно, що таке трапляється… Але ситуація змінюється на краще насамперед через діяльність громади: допомога потребуючим, вимушенопреміщеним особам, а також молитва, праця з дітьми та молоддю.
У певній мірі ситуація залежить і від влади. Коли при владі була Партія регіонів, до нас ставилися дуже погано, робили різні перешкоди. А в останні роки нам не допомагають, але і не заважають.
— В чем, по-вашему, главные расхождения между основными христианскими направлениями — католичеством, православием и протестантизмом? Верите ли вы в то, что когда-нибудь все христианские течения сольются воедино?
— Христос, наш Господь, створив одну Церкву, а не кілька. На Тайній вечері Ісус молився в присутності апостолів: «Отче, молю Тебе, щоб вони були одно як Я в Тобі, а Ти в мені». І дванадцять апостолів проповідували одне Євангеліє. Це ж Євангеліє проповідуємо і ми.
Те, що християнство поділилося, не є волею Божою і не випливає зі слів Господніх, а є виявом людської немочі та гріха. Але якщо вже так вийшло, то ми повинні робити все, що від нас залежить, щоби цей розбрат подолати, щоби Церква знову стала єдиною Христовою Церквою.
Щодо розбіжностей, то між католиками і православними немає розбіжностей щодо віри і догматів, лише різними богословськими мовами пояснюють ті ж самі правди віри. Розбіжність є щодо трактування служіння в Церкві апостола Петра і його наступників. По відношенню до протестантів розбіжностей є більше. Це: трактування Святих Таїнств, вшанування святих та ікон.
Якщо говорити про український контекст, то УГКЦ відкрита до екуменічного діалогу з усіма християнськими Церквами. Ми щороку проводимо тиждень молінь за єдність церкви, на який запрошуємо представників різних конфесій. Ми не повинні ворогувати між собою, а як християни повинні любити один одного.
Особисто я вірю, що жадана єдність обов’язково настане. Бо на це є воля Божа.
— Критики религиозного мировоззрения как такового заявляют, основываясь на данных науки, что все вокруг нас и сам человек созданы не Божьим промыслом, а природой и эволюцией. И вера в какую-либо высшую силу — своеобразное отражение в сознании людей непонятных для их разума явлений. Что вы скажете в ответ?
— Правдивість теорії еволюції ніхто науково не довів — це досі гіпотеза, яка не витримує жодної серйозної критики. Щоби один вид шляхом еволюції перейшов в інший вищий вид — таке неможливе. З каменя не повстане щось живе, рослина не перетвориться на звіра, а тварина — на людину. Розум, воля, свобода, а також мова з’явилися у людини не шляхом еволюції від мавпи, яка є твариною і нею залишиться та ніколи не стане людиною.
Саме Біблія і віра в Бога дає нам відповідь на це фундаментальне, екзистенціальне питання, яке завжди турбувало людство: як повстав цей світ, як з’явилася людина? Все це створив Господь, і це є виявом Божої свободи і любові. Бог створив людину на свій образ і свою подобу, розумною і вільною, щоб вона добре і відповідально управляла цим світом.
— Где и как готовят священнослужителей? Какие требования предъявляются к соискателям духовного звания? Может ли быть священником, скажем, женщина?
— Ісус Христос, коли прийшов на землю, вибрав учнів Своїх, апостолів — всіх чоловіків. За Ним ішли багато жінок, також Пречиста Діва Марія Його мати і Христос їх не відкидав, навпаки ставився до них з великою шаною. Але саме їм, апостолам, чоловікам, Господь передав благодать священства. Така воля Спасителя.
Це не применшує гідності жінки і не повинно сприйматись як приниження.
Той, хто відчуває покликання служити Богові, церкві, поступає в семінарію — складає іспити і навчається шість років. Після успішного закінчення навчання приймає рукоположення на священника. Якщо священик хоче бути одруженим, то він повинен одружитися до рукоположення, бо після це вже заборонено.
— Получают ли зарплату священнослужители? Можете назвать ее размер? Если нет денежного довольствия, то кто их содержит?
— Окресленої, так би мовити, зарплатні у священиків немає. Взагалі то парафія, на якій служить священик, повинна утримувати його своїми пожертвами. Але є велика різниця між Західною і Східною Україною. Парафії на сході дуже маленькі, і зрозуміло, що вони самі не можуть забезпечити матеріальне утримання священика, і його сім’ї – дружини та дітей. Тому ми, по-перше, шукаємо підтримки в наших єпархіях на заході країни, а по-друге, єпископ намагається залучити до цієї справи якісь благодійні організації, щоб забезпечити священикам мінімальний рівень достатку.
Надіємося, що в майбутньому ситуація зміниться на краще.
— Занимается ли религиозная организация волонтерством и благотворительностью? Если да, то из каких финансовых источников, кроме пожертвований верующих (прихожан), выделяются необходимые на это средства?
— Діяльність Христової Церкви полягає не тільки в проголошенні Євангелія та в освяченні вірних через Таїнства та молитву, але й у милосердному служінні ближнім, які потребують допомоги. Саме так поступав наш Спаситель і Господь.
Своїх ресурсів у нас дуже мало. Але в нашій церкві є благодійна організація «Карітас Харків» (общее название 154 национальных католических благотворительных организаций, действующих в 198 странах и регионах мира и объединённых в международную конфедерацию «Caritas Internationalis». — Ред.), якиа надає допомогу потребуючим. Зокрема, через війну на Донбасі, вимушенопереміщеним особам чи нужденним: одягом, харчуванням, реабілітацією дітей і батьків чи юридичною консультацією.
Cім’я — це чоловік і жінка
— Как ваша конфессия относится к светской музыке, современным танцам, изобразительному искусству, театру, кино, спортивным состязаниям?
— Церква підтримує мистецтво, яке поширює загально-людські та християнські цінності, виховує благородні риси поведінки людини та всесторонній її розвиток.
— Как ваша конфессия относится к табакокурению, употреблению спиртных напитков? Осуждаются ли и в какой форме различные зависимости (алкоголизм, наркомания, игромания и т. п.)?
— Залежність від алкоголю, наркотиків чи гральних автоматів свідчить про те, що людина вже тривалий час приймає або займається цим. Це приводить до цього, що ці люди самі, без сторонньої допомоги, не можуть звільнитися від залежності, яка є як гріхом, так і хворобою. Така людина потребує цілісного підходу до звільнення на всіх рівнях: духовному, психічному і фізичному. Тому церква не засуджує узалежнених, а навпаки старається супроводжувати їх через центри реабілітації чи працю в спільнотах, щоб підтримати їхнє бажання позбутися залежності і нормально та гідно продовжувати своє життя.
Щодо спиртних напоїв, то Святе Писання говорить про вино, яке звеселяє серце чоловіка. Тому вживати його в міру сприяє здоров’ю. А ось палити навпаки шкодить здоров’ю людини
— Как ваша конфессия относится к однополой любви, до– и внебрачному сексу, контрацепции, абортам?
— Господь виразно говорить, що сім’я є союз чоловіка і жінки: «Залишить чоловік свого батька і матір і прилучиться до своєї дружини і будуть вони одним тілом. Що Бог з’єднав, людина хай не розлучає». І дійсно навіть фізіологічно чоловік і жінка створені одне для одного. Чоловік і жінка з любові створюють сім’ю, щоб народжувати дітей, їх виховувати та продовжувати людський рід. А одностатеві стосунки такої мети не переслідують, тому вони є неприродними і не відповідають фізіології людини. Це виявляє людську слабкість та гріховність. Але це не означає, що церква відкидає таких людей. Вона готова підтримати їх на життєвому шляху, щоб вони віднайшли свою справжню ідентичність — чоловіка і жінки.
Церква безперечно виступає проти передшлюбних і позашлюбних відносин, бо це руйнує любов та згоду у сім’ї.
Стосовно аборту і контрацепції. Аборт — це вбивство дитини, яка вже має тіло і душу, та є живою особою. Тому аборт є великим гріхом. Контрацепція — це маніпуляція статевим життям, щоб не зачати дитину. Це виявляє не щирість у стосунках і використання іншої людини в своїх цілях. Це не любов.
— Как поступит религиозная община, если один из ее членов захочет связать себя узами брака с человеком другой веры или атеистом?
— Звісно, рекомендується, щоб молоді люди одної віри створювали сім’ю. Але у любові границь немає. І якщо хтось покохав людину іншої віри, то вони мають право створити сім’ю. Головне, щоб вони мали єдиний погляд на сім’ю і ніхто з них не чинив перешкод іншому в сповідуванні своєї віри та вихованні дітей по-християнськи. Тому перед Таїнством Вінчання молоді люди проходять у церкві підготовку до спільного подружнього життя.
— Одобряет ли ваша конфессия новые медицинские технологии — искусственное оплодотворение, клонирование и т. д.?
— Світ дуже швидко розвивається, але наукові досягнення можуть бути використані як позитивно, так і негативно. Щоб оцінити застосування сучасних репродуктивних технологій з точки зору етики, у богослов’ї повстала нова дисципліна – «Біоетика». Отож, як штучне запліднення, так і клонування є не моральним, бо це неприродні способи зачаття, внаслідок яких нищать живі запліднені клітини.
Грішників чекає Божий суд
— В чем ваша религия видит проявление наивысшей добродетели и какой грех считается самым тяжелым? Является ли таковым неверие в Бога?
— Христос проголосив, що найбільшою заповіддю є любов — до Бога і до ближнього: «Люби Господа, Бога твого, всім серцем твоїм» і «Люби ближнього твого, як себе самого». Саме любов є найбільшою християнською чеснотою.
Ісус також сказав, що будь-який гріх проститься людині, але хула проти Святого Духа не проститься. А хула проти Святого Духа — це якраз і є невизнання або заперечення, що Бог є. Це і є найтяжчий гріх.
— Каково представление вашего вероучения о загробной жизни? Что будет с человеком (его душой) после смерти?
— Каже Ісус Христос: «Надходить час, коли померлі почують голос Божий, і вийдуть ті, що чинили добро на воскресіння життя, а ті, що чинили зло воскреснуть на суд». Отож людина створена до вічного життя. Якщо людина охрестилася в ім’я Пресвятої Тройці, перебуває в благодаті Божій, чинить добрі діла, то після смерті перейде до щасливого вічного життя у Небесному Царстві. А людину, яка поступала несправедливо, нечесно, недотримувалася заповідей Божих і вперто не хотіла розкаятися в своїх гріхах, чекає справедливий Божий суд, та — вічні муки.
— Важно ли для вашей общины увеличение ее численного состава? Каким образом она пополняет свои ряды? Используются ли для «агитации и пропаганды» современные средства коммуникации, например, социальные сети?
— Завдання Церкви, не тільки священиків, а і кожного християнина — привести якнайбільше людей до пізнання істинного Бога, віри в Нього та спасіння. Методи для цього застосовуються найрізноманітніші: проповіді, лекції, зустрічі тощо. Проголошувати Євангеліє слід також за допомогою сучасних засобів комунікації: телебачення, радіо, інтернет, соцмереж, щоб якнайбільше людей мало можливість знайти шлях до Бога.
— Как вы сами пришли к вере в Бога? Почему вы считаете, что именно религия, которую вы исповедуете, является единственно верной?
—Віру мені передали батьки. І я вдячний їм за це. Саме християнська сім’я є першою школою віри. Тому, найважливішим завданням батьків є плекати і розвивати в сім’ї цей найцінніший скарб – віру та передавати її дітям і наступним поколінням.
Аргументів, чому моя віра є правдивою, дуже багато. Християнство відрізняється від інших релігій тим, що не людина творить певний образ Бога, так, як вона сама собі його уявляє своїм обмеженим розумом, бо тоді релігія є створена людиною, але Бог сам об’являє себе людині, ким Він є. У Старому Завіті — що Він єдиносущий Бог і крім нього не має інших богів, на противагу так званому багатобожжю. У Новому Завіті Господь посилає свого Сина, Ісуса Христа, щоб спасти людький рід і через Нього відкриває себе ще більше, – що він є єдиний Бог у трьох особах: Отець, Син і Святий Дух. Це неможливо збагнути та пояснити людським розумом і тому таїнство Пресвятої Тройці особисто для мене є підтвердженням того, що це правдиве і повне об’явлення Бога, а віра християнська є правдивою. Людина не може повністю пізнати Бога, бо бог, який помістився в людському розумі, перестає бути богом, людина тоді стає рывна богові. Розум людини ніщо в порівнянні з Богом. Звісно, чим праведніше та святіше живе людина, тим більше Бог дає себе їй пізнати. Але цілковито пізнати Його вона не здатна. Щодо греко-католицької віри, то в порівнянні з православною, при багатьох схожих чи навіть тотожних з нами речах, мені не вистачає оцієї вселенської єдності, яка є у Католицькій Церкві завдяки служінню апостола Петра та його наступників – єпископів Риму, яке доручив їм Христос Господь. У Православній Церкві окремі патріархати і важко дійти до спільного рішення по важливих питаннях, не має цієї об’єднуючої ланки. Ну а з протестантами є більше різних розбіжностей.
— Какое, на ваш взгляд, значение в XXI веке имеет религиозное мировоззрение вообще и в жизни отдельного человека в частности?
— Від внутрішнього переконання людини залежить її особистий стан, відносини з іншими людьми, та рівень моралі в усьому суспільстві. Це також має вплив на навколишнє середовище. Якщо людина є віруючою, то усвідомлює свою відповідальність перед Богом, який створив цей світ і людину, щоб вона розумно керувала цим світом. Коли людина не усвідомлює цього і за будь яку ціну шукає користі лише для себе, незважаючи на наслідки, то це приводить до погіршення екології, зміни клімату, природніх катаклізмів та шкодить всьому людству. Тому релігійний світогляд допомагає людині ефективно і добре використовувати та застосовувати наукові досягнення для прогресивного розвитку суспільства та збереження довкілля.
— Согласны ли вы с утверждением, что религий много, а Бог один?
— Кожна релігія — це дорога до якоїсь вищої істоти. Кожна релігія подає якусь частину правди про Бога. Але найповніше дізнаємось про Господа через об’явлення записане в Біблії в Старому та Новому Завіті, яке говорить, що Бог є один у трьох особах Отець, Син і Дух Святий.
* Кто есть кто
Єпископ Василий (Владимир Васильевич) Тучапец родился 29 сентября 1967 года в г. Яворове Львовской области. После 8 классов (1982-1986 гг.) получил специальность резчика по дереву в Ивано-Франковском СПТУ-14. Отслужил в армии (1986–1988 гг.) и поступил на факультет архитектуры Львовского политехнического института, но проучился только первый курс, избрав духовный путь вступил в монашеский Орден святого Василия Великого УГКЦ.
Первые монашеские обеты в ордене Василиан принял в 1991 г., а вечные — в 1996-м. При постриге в монахи получил имя Василий. В сан священника рукоположен в 1997 г.
В 1991–1997 гг. учился на Папском богословском факультете (секция св. Иоанна Крестителя) в Варшаве. В 1998 г. защитил лицензиат по патрологии. Прошёл курсы духовной формации в Кракове у отцов Сальваториан (2001–2002 гг.).
В дальнейшем выполнял различные религиозные обязанности в Украине, в том числе в 2006–2009 гг. преподавал в Харьковской коллегии УАПЦ.
2 апреля 2014 года назначен первым экзархом вновь созданного Харьковского экзархата УГКЦ, в который входит три области: Харьковская, Полтавская и Сумская.