Зустріч східних католицьких єпископів Європи в Будапешті. Підсумковий пресреліз
З 4 по 8 вересня 2021 року паралельно із 52-м Міжнародним євхаристійним конгресом у Будапешті відбулася щорічна Зустріч східних католицьких єпископів Європи, яка проходила в рамках Ради Єпископських Конференцій Європи, відновивши цього року свою діяльність після вимушеного перенесення торішнього заходу через надзвичайну ситуацію, спричинену пандемією COVID-19.
Запропонована тема для роздумів – «Синодальність і сопричастя». На цю тему проводилися різні конференції, а також обговорення та дебати між східними католицькими єпископами. Були представлені Східні Католицькі Церкви з України, Польщі, Чехії та Словаччини, із Болгарії та Хорватії аж до Греції, із Південної Італії, із Румунії аж до Білорусі та Вірменії; у Зустрічі взяли участь також представник Мелхітської Церкви Антіохії, Мелхітський Патріарх Юсаф Абсі, та представник Сирійської Католицької Церкви в її європейській діаспорі.
Як під час засідань, так і під час неофіційних переговорів та на численних зустрічах, що відбулися цими днями, присутні єпископи, які походять із різних диверсифікованих реалій, зуміли поділитися проблемами та сподіваннями, труднощами і, можливо, навіть суперечностями, що їх вони, як пастирі Церков, намагаються вирішити та пережити в щоденному житті віри в країнах свого походження через проголошення Євангелія.
Окрім офіційної теми зустрічі «Синодальність та сопричастя», яка супроводжувалася різними конференціям, у численних виступах та під час менш офіційного безпосереднього обміну думками розглядалося питання пережитого та, на жаль, ще актуального досвіду пандемічної кризи з її наслідками в конкретному душпастирстві помісних Церков.
Відкриття Асамблеї відбулося в неділю, 5 вересня, привітаннями від угорського греко-католицького митрополита Філіпа Кочиша, від Апостольського нунція в Угорщині архиєпископа Майкла Огаста Блюма та від архиєпископа Естергомського-Будапештського кардинала Петера Ердьо. Почесний архиєпископ Генуї та Президент Ради Єпископських Конференцій Європи (CCEE) кардинал Анджело Баньяско розпочав інавгураційну конференцію висвітленням теми «Синодальність та сопричастя». У своїй промові кардинал Баньяско розкрив питання в шести тезах, які обґрунтовують тісний біблійний, теологічний та еклезіологічний зв’язок між сопричастям та синодальністю. Доповідач наголосив на контрасті, присутньому вже в біблійному контексті й існуючому донині, між гріхом, що розділяє, та любов’ю, яка єднає. Він також підкреслив центральність Христа як єдиного і фундаментального зв’язку в сопричасті між християнами зокрема та між людьми загалом. Дивитися на світ очима Христа.
Наукові конференції проводив отець Роберто Реполе, який розглянув тему «Євхаристійне зібрання та синодальне зібрання: спільна дія Святого Духа». Доповідач розвинув свою промову, починаючи з розгляду двох частин: Євхаристії як lex orandi та Церкви як споруди, але передусім – як Тіла Христа. Він наголосив на ролі літургійного зібрання. Євхаристійна еклезіологія, яка народжується з дару Святого Духа. Сакраментальна роль літургійного зібрання. Згодом проф. Стефано Паренті запропонував аналіз теми «Сопричастя в Дусі в анафорах святого Василія та святого Іванна Златоуста: тексти, теологія і практика». Професор-доповідач розкрив роль пневматологічної присутності, зокрема в епіклезі двох анафор, підкресливши роль Святого Духа в освяченні вірних та принесенні дарів. Перша частина дня була також відведена для презентації різних Церков sui juris, зокрема для розповідей про те, як кожна з них жила і досі живе в умовах кризи, викликаної пандемією, з аналізом усіх наведених вище проблем душпастирства в різних парафіяльних реаліях кожної зі Східних Католицьких Церков, спричинених місяцями карантину. З доповіддю виступив Блаженніший Святослав, Глава і Отець Української Греко-Католицької Церкви, який розглянув тему «Практичні аспекти синодальності». У своїй промові Глава УГКЦ наголосив на деяких практичних аспектах синодальної діяльності в лоні Української Церкви в усьому світі. Після запропонованого вище lex orandi, у доповіді було розглянуто lex agendi як практичний і конкретний вияв синодальності.
У межах робочих засідань, зокрема у другій половині дня, єпископи брали участь у релігійних і культурних заходах, пов’язаних із Міжнародним євхаристійним конгресом, що в ті самі дні проходив у Будапешті. На чудовій виставці про Угорську Греко-Католицьку Церкву відвідувачі оглянули ікони та предмети культу, ознайомившись із мистецьким, іконографічним та богословським розмаїттям періоду ХVІ–ХХІ століть. Вразив своїм співом Хор святого Єфрема, який виконав більше ніж 15 мовами пісні, пов’язані з літургійними традиціями різних країн світу. Після концерту учасники зустрілися з Президентом Угорської Республіки п. Яношем Адером та прем’єр-міністром Віктором Орбаном.
На свято Різдва Пресвятої Богородиці, що завершило зустріч, ввечері 7 вересня відбулася Вечірня в греко-католицькій церкві Гьодоло, а наступного дня – Утреня в парафіяльній церкві на площі Троянд, після якої в митрополичому соборі Святого Стефана в Будапешті була відслужена Божественна Літургія у візантійському обряді, її очолив Патріарх Юсаф Абсі.
З одного боку, Зустріч східних католицьких єпископів Європи цього ще не спокійного 2021 року виявила труднощі, страждання та проблеми, викликані пандемією Covid-19, а з іншого – надію, бажання, прагнення Східних Католицьких Церков Європи розпочати нове життя, яке буде і вже є даром Господа, котрий любить і захищає свою Церкву. Він завжди є для нас лікарем нашої душі та нашого тіла, як ми молимося на Божественній Літургії.
Було також визначене місце Зустрічі, запланованої на наступний 2022 рік. Запропоновано провести її у Вірменії протягом вересня 2022 року в дні, які будуть встановлені пізніше. Темою для розгляду будуть роздуми про сім’ю в поточному світовому контексті.
Присутність Святого Духа, до якого звертаються в епіклезі на Божественній Літургії, у контексті Міжнародного євхаристійного конгресу стала цими днями джерелом сопричастя з Господом та серед пастирів Східних Католицьких Церков, щоб і ми, єпископи та отці наших Церков, були джерелом сопричастя і проголошення Євангелія.